• Bataille, taide ja itse luotu toiseuden kokemus

    Väitöskirja-arvio. Roni Grén: Georges Bataille, historia ja taide. Annales universitatis turkuensis. Ser C. Scripta lingua fennica edita – tom. 353. Turku: Turun yliopisto, 287 s. Eläessään Georges Bataille (1897-1962) vaikutti erilaisissa marginaaleissa: surrealistisen taidekoulun takapenkin huutelijana, äärivasemmistolaisissa (kulttuuri)poliittisissa ryhmittymissä, pornografisen …

  • Taidehistoria tekemällä tutuksi

    Väitöskirja-arvio. Jari Martikainen: Käsitettävä taidehistoria. Kuvalähtöinen malli taidehistorian opetukseen kuvallisen ilmaisun ammatillisessa perustutkinnossa.  Jyväskylän yliopisto 2011. (s. 359) Jari Martikainen tutkii väitöskirjassaan Käsitettävä taidehistoria. Kuvalähtöinen malli taidehistorian opetukseen kuvallisen ilmaisun ammatillisessa perustutkinnossa, millaista taidehistorian opetuksen tulisi olla kuvallisen ilmaisun ammatillisessa …

  • Tyhjä piha – Häiriö ja hiljaisuus [nyky]taiteessa

    Lektio. Vaikka tyhjä piha -käsite esiintyy tekstissäni vain kolme kertaa, se on silti päätynyt otsikoksi asti. Tavallaan se kuvaa kirjan henkeä kauttaaltaan. Kannen kuva esittää New Yorkin Federal Plazaa pian sen jälkeen kun Richard Serran veistos Tilted Arch oli poistettu …

  • Valokuvien kriittinen tulkitseminen medialukutaitona ja lajityypittely sen kehittäjänä

    Lektio. Viime viikkoina sanomalehdissä on keskusteltu Aalto-yliopiston päätöksestä, että tulevaisuudessa kauppatieteen maisteritason opetusta voi saada vain englanniksi tai ruotsiksi. Englanninkielisten opintokokonaisuuksien lisääntyminen houkuttelee varmasti ulkomaisia opiskelijoita ja tutkijoita Suomeen. Mielestäni nykypäivänä englannin kielen merkitystä ei voi vähätellä, mutta englannin taitojen …

  • Kuvassa uusi yhteiskunta: Julkisen taiteen politiikka sotienjälkeisessä Suomessa

    Lektio. Unohdettu julkinen maalaus Juuri koulujen seinillä, kasvavan nuorison silmien edessä, taide parhaimmin täyttää sivistyksellistä tehtäväänsä. [1] Näin kiteytti Helsingin Sanomien pitkäaikainen taidekriitikko Edvard Richter sotienjälkeisen monumentaalimaalauksen ideologisia perusteita Hilkka Toivolan suuren freskotyön paljastamisen yhteydessä vuonna 1947. Taiteella on sivistävä …