TAHITI 04/2013

TAHITI – Taidehistoria tieteenä -verkkolehden numerossa 4/2013 julkaistaan kaksi tieteellistä artikkelia: Annika Waenerbergin Mona Lisan hymy ja tunne tulkinnan työkaluna, joka jatkaa Waenerbergin edellisessä TAHITIn numerossa aloittamaa visuaalista analyysiä käsittelevää artikkelisarjaa, sekä Fred Anderssonin Att iscensätta det gemensamma. Socialistisk realism och social tendens i Nordens arbetarkonst omkring 1950. Tuuli Lähdesmäki pohtii pääkirjoituksessaan taidehistorian tohtorikoulutuksen asemaa yliopistojen muutoksessa.

Kentältä ja arkistosta -osiossa on neljä kirjoitusta, jotka kertovat erilaisista taiteentutkimuksen ja taidealan tapahtumista tai seminaareista. Teija Luukkanen-Hirvikoski kirjoittaa kokemuksistaan Lontoon Frieze Art Fairissa. Hilja Roivainen raportoi toukokuussa 2013 Turun yliopistossa pidetystä New Materialisms IV: Movement, Aesthetics, Ontology -konferenssista. Keskiajan taiteen tutkimuksen kysymyksiin pureutuvat Janika Aho, joka kirjoittaa Kansallismuseossa syyskuussa 2013 pidetystä Meister Francke -symposiumista, ja Katri Vuola, joka kertoo marraskuussa 2013 Tallinnassa järjestetystä Hermen Rodea käsitelleestä luentosarjasta ja workshopista.

Kirja-arvioissaan Museo vastaan historia – tapaus André Malraux Roni Grén arvioi Georges Didi-Hubermanin tuoreinta teosta L’Album de l’art à l’époque du ”musée imaginaire”. Riitta Nikula matkaa kolumnissaan Caprin saarelle Axel Munthen Villa San Micheleen.

Tahitin joulukuun 2013 numeroon liittyy Dossier, joka on koottu Rovaniemellä marraskuussa 2012 pidetyn TAHITI 5: Suomalainen nykytaide ja sen tutkimus -konferenssin pohjalta kirjoitetuista artikkeleista. Dossierin on toimittanut Johanna Vakkari.