Tahiti

Taidehistoria tieteenä
Konsthistorien som vetenskap
01/2016

  • Pääkirjoitus
    Pääkirjoitus
  • Tieteelliset artikkelit
    Tieteelliset artikkelit
  • Kentältä & arkistosta
    Kentältä & arkistosta
  • Väitökset
    Väitökset
  • Kirja-arvostelut
    Kirja-arvostelut
  • Kolumni
    Kolumni
  • Dossier
    Dossier
  • Toimitus
    Toimitus

Arkisto

  • 01/2017
  • 04/2016
  • 03/2016
  • 02/2016
  • 01/2016
  • 04/2015
  • 03/2015
  • 02/2015
  • 01/2015
  • 04/2014
  • 03/2014
  • 02/2014
  • 01/2014
  • 04/2013
  • 02-03/2013
  • 01/2013
  • 04/2012
  • 03/2012
  • 02/2012
  • 01/2012
  • 02/2011
  • 01/2011

Kirjoittajille

Ohjeet kirjoittajille

Till skribenterna

Råd till skribenterna

Arkistot kirjoittajan mukaan
(kaikki numerot)

  • Petsamo – miehinen ja karu Eldorado

    Tuija Hautala-Hirvioja | 1.2.2016 klo 13.06 | Tieteelliset artikkelit | TAHITI 01/2016

    Petsamo oli Suomen itäinen käsivarsi vuosina 1920–1944. Se liitettiin Suomeen Tarton rauhassa. Uusi alue herätti runsaasti toiveita; oli Jäämeri kaloineen ja syväsatamineen, löytämistään odottavat luonnonvarat ja uusi eksoottinen matkailukohde. Petsamo oli suomalaisille tuiki tuntematon alue. Kirjallisuuden, kuvataiteiden ja uutisten avulla … →

  • Pohjoisen kauneutta – 1970- ja 1980-luvun yhteistyötä ja kuvataidetta Pohjois-Barentsin alueella

    Tuija Hautala-Hirvioja | 22.6.2015 klo 15.50 | Tieteelliset artikkelit | TAHITI 01/2015

    Johdanto Artikkelissani tarkastelen Pohjoiskalotin eli Pohjois-Barentsin kulttuurista yhteyttä ennen toista maailmansotaa, yhteistyön uudelleen elpymistä ja alueen kuvataiteen aiheita sekä tyylejä 1970- ja 1980-luvulla. Sotien jälkeinen aika oli koko alueelle vaikeaa. Pohjois-Ruotsia lukuun ottamatta Pohjoiskalotin lähes koko infrastruktuuri oli tuhottu, ja … →

  • Saamelainen kuvataide Suomessa – kolmen kuvataiteilijasukupolven kautta tarkasteltuna

    Tuija Hautala-Hirvioja | 31.12.2013 klo 15.38 | Dossier | TAHITI 04/2013

    Tarkastelen artikkelissani saamelaista kuvataidetta Suomessa 1970-luvun lopulta alkaen kolmen saamelaisen kuvataiteilijapolven valossa. Suomen saamelaiset kuvataiteilijat ovat syntyneet sodan jälkeisenä aikana. Muutokset yhteiskunnassa, suhtautumisessa saamelaisiin ja saamelaisten omien instituutioiden kehittymisessä vaikuttavat kulttuuriin ja taiteeseen, joten sukupolvijaottelu tuntuu luontevalta. Saamen kulttuurin professori … →

  • Taidehistoria tekemällä tutuksi

    Tuija Hautala-Hirvioja | 27.3.2013 klo 17.49 | Väitökset | TAHITI 01/2013

    Väitöskirja-arvio. Jari Martikainen: Käsitettävä taidehistoria. Kuvalähtöinen malli taidehistorian opetukseen kuvallisen ilmaisun ammatillisessa perustutkinnossa.  Jyväskylän yliopisto 2011. (s. 359) Jari Martikainen tutkii väitöskirjassaan Käsitettävä taidehistoria. Kuvalähtöinen malli taidehistorian opetukseen kuvallisen ilmaisun ammatillisessa perustutkinnossa, millaista taidehistorian opetuksen tulisi olla kuvallisen ilmaisun ammatillisessa … →

Taidehistorian seura Taidehistorian seura
Tahiti
Päätoimittaja:
Roni Grén
Toimitussihteeri:
Linda Leskinen
ISSN:
2242-0665